Nienawidzę gramatyki! – czy gramatyka jest ważna w nauce angielskiego?
Autor Robert
Dzisiaj wiemy, że w nauce języka chodzi o coś więcej niż opanowanie gramy. Chodzi oczywiście głównie o komunikację, o to żeby się porozumieć z drugim człowiekiem.
Możesz być zaskoczony ale wielu z naszych słuchaczy, nawet tych bardzo zaawansowanych ma słabe pojęcie o żargonie i terminologii związanej z gramatyką. Mimo to potrafią bardzo sprawnie posługiwać się angielskim. Jak to możliwe?
Zadaniem dobrego nauczyciela nie jest kształcenie lingwistów którzy potrafią rozbić zdanie na części i analizować je od każdej strony, ale kształcenie praktycznych użytkowników języka.
Nie musisz znać terminologii, ale musisz wiedzieć jak korzystać z zasad języka aby wyrazić to co masz na myśli. To tak jak z nauką jazdy samochodem ? nie musisz znać nazw wszystkich części silnika, żeby umieć jeździć.
Czy posługując się językiem Polskim zastanawiasz się jakiego czasu używasz albo jakiego przypadku trzeba by użyć w danym momencie ? Samo wymienienie wszystkich przypadków może być problemem ale nie powoduje to że słabo posługujesz się językiem. Posługujesz się właściwymi zasadami gramatycznymi płynnie i nieświadomie.
Znacznie ważniejszą kwestią od tego czy gramy należy się uczyć czy nie to – jak gramatyka powinna być przedstawiana na zajęciach.
Dobry nauczyciel uczy przez mówienie, powtórki, zawsze na przykładach i w kontekście do którego słuchacze mogą się odnieść. Uwierz mi , nie jest to łatwe, jest to jedno z większych wyzwań dla każdego nauczyciela ale efekty i motywacja słuchaczy są nieporównywalnie większe niż w przypadku tradycyjnych lekcji z gramy.
Dobra lekcja gramy to taka gdzie słuchacze nawet nie odczuwają, że w ogóle robili lekcję z gramy.